حسابرسی
 
انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل

گارو هوانسیان فر(عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان)می گوید:من شخصا به کارکنان موسسه خود گفته ام که به این سر فصل با دید" فروش ها یا درآمد های ثبت نشده" نگاه کنند. البته ممکن است که واقعیت امر چنین نباشد،ولی در بیشتر موارد که من با آن برخورد کرده ام،عنوان اصلی این سر فصل همان "فروش ها و درآمد های ثبت نشده"است.

بنابراین، حسابرس، نخست باید با این دید به این سر فصل حساب نگاه کند و رسیدگی های خود را با توجه به عنوان صحیح آن انجام دهد. البته نمی توان نتیجه گیری کلی کرد که در هر جا که حساب جاری شرکا وجود دارد،در آنجا حتما فروش ها یا درآمد هایی در سر فصل "درآمد" ها ثبت نشده است.

ممکن است واقعا نام سرفصل "جاری شرکا"با مواردی که تحت آن سر فصل ثبت شده، همخوانی داشته باشد ولی در رسیدگی ها باید اصل و مبنا را چنین قرار داد که این سر فصل نماینده در آمدهای ثبت نشده است، مگر اینکه عکس این مطلب ثابت شود.

در رسیدگی به این سر فصل حساب،هر موردی را باید با تعمق بررسی کرد. چرا شرکا به طور مرتب وجه نقد وارد شرکت می کنند؟ آیا شرکت واقعا با کمبود نقدینگی رو به رو است؟

چرا هر ساله شرکا (صاحبان سرمایه) باید به طور مرتب مبالغی را از جیب خود به شرکت واریز کنند. در بعضی از شرکت ها مشاهده می شود که این سر فصل حساب هر سال نسبت به سال قبل متورم تر می شود. یک حسابرس از خود بپرسدکه صاحبان سرمایه آن شرکت چه نفعی از ادامه فعالیت آن شرکت می برند. ممکن است شرکتی در سال های اول یا دوم بعد از تاسیس با مشکلات نقدینگی رو به رو شود و حتی زیان ده هم باشد، ولی این عمل تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟ آیا صاحبان سرمایه چنین شرکتهایی این درک را ندارند که اگر پول خود را به صورت سپرده ثابت بلند مدت نزد بانکها می گذاشتند،می توانستند بدون هیچ مشکلی،سود سرمایه گذاری خود را بیشتر از سود احتمالی یا زیان شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده بودند، به دست آورند؟

بنابراین، متورم شدن مانده بستانکار این سر فصل حساب از سالی به سال دیگر، باید برای حسابرس سوال برانگیز باشد. در اینجا است که حسابرس باید با تردید حرفه ای به حساب درآمدها و فروشها نگاه کند و رسیدگی های خود را با این فرض انجام دهد که درآمدها و فروشهایی در واحد مورد رسیدگی ثبت نمی شود. برای این منظور هم باید حسابهای دیگری از قبیل قیمت تمام شده کالای فروش رفته (CGS)، و سایر مدارک و مستندات از قبیل گذارشهای تولید، میزان اضافه کاری کارکنان ، حواله های خروج که نزد نگهبانی بایگانی می شود و ... را با دقت رسیدگی کند و به هر ثبت حسابداری که بدهکار آن حسابهای "صندوق" یا" بانک" هستند و بستانکار آنها "جاری شرکا"،با تردید حرفه ای نگه و رسیدگی کند . به عبارت دیگر،باید به دنبال درآمد های ثبت نشده بگردد و این اعتقاد را داشته باشد که بالا بودن مبلغ مانده بستانکار حساب جاری شرکا و افزایش مانده آن در سنوات بعد، به احتمال بسیار زیاد به علت ثبت نشدن کلیه درآمد ها و فروشها بوده است.

 نتیجه گیری:برای من این حساب همیشه معادل "درآمد های ثبت نشده"تلقی می شود و با این دید به این حساب نگاه می کنم و رسیدگی های جانبی خود را در رابطه با سایر حسابها افزایش می دهم. این حساب باید با تجزیه و تحلیل فراوان،البته به موازات سایر حسابهای مرتبط رسیدگی شود.

منبع :روزنامه دنیای اقتصاد- چهار شنبه- 23/09/90 - سال دهم - شماره 2529


نظرات شما عزیزان:

مجتبی
ساعت9:55---28 شهريور 1391
منم تبریک میگم و
آینده ای روشن براتون آرزومندم
مطالب بسیار ارزشمند است
باید از حسن سلیقه شما در تهیه مطالب تشکر کرد


آمنه
ساعت15:31---15 شهريور 1391
سلام سما جونم،وبلاگتون مبارک گلمپاسخ:سلام،ممنون گلم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:حساب جاری, :: 12:51
سمانه مومنی هلالی

درباره وبلاگ


به وبلاگ انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل و آدرس acc.pnu.babol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت: