بورس
 
انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل

 

ابزار های بدهی به این معنی که ناشر بعد از فروش اوراق مشارکت یا صکوک به دارندگان این ابزار ها بدهکاراست که به صورت متعارف و در دنیا آن را اوراق قرضه می شناسند .

اوراق قرضه به این معنا که سر مایه گذاران بخشی از منابع مالی خود را به شرکت قرض می دهند . ناشر متعهد است که در سر رسید اصل و سود این اوراق را به سرمایه گذاران پرداخت کند بنابر این بر خلاف سهام که دارندگان سهام مالک شرکت شناسایی می شوند دارندگان ابزار بدهی مالک شرکت نیستند و فقط جزء طلبکاران شرکت محسوب می شوند.

اوراق قرضه :سندی که بر اساس آن صادر کننده به خریدار بدهکار می شود را اوراق قرضه می گویند . اوراق قرضه دارای سر رسید است و مبلغ آن در زمان سر رسید به وسیله صادر کننده پرداخت می شود .به این اوراق تخفیف تعلق می گیرد .دارندگان اوراق قرضه به این دلیل که فقط به شرکت وام داده اند و در زمان سر رسید اصل پول خود را دریافت می کنند هیچ گونه حق مالکیت یا حق رأی در شرکت ندارند .

اوراق مشارکت از سال 1363بعد از تصویب قانون بانکداری بدون ربا به جای اوراق قرضه آمده و به نوعی کارکرد های اوراق قرضه را دارد و صکوک یکی از ابزار های اسلامی است که کارکردی شبیه به اوراق مشارکت دارد به تازگی در بازار سرمایه معرفی شده و امکانات جدیدی را هم برای شرکت فراهم کرده ،برای تأمین مالی و هم برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری صکوک به دلیل اینکه پشتوانه دارایی دارد از لول (سطح) پایین تری برخوردار است و به دلیل قابلیت معاملعه ی که در بورس دارد نقد شوندگی بالای دارد.

اوراق مشارکت با مجوز سازمان بورس برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرحهای سود آور تولیدی و خدماتی توسط سازمان مجری طرح منتشر می شود .

در ایران اوراق مشارکت جانشین اوراق قرضه شده است.

تفاوت اوراق مشارکت و اوراق قرضه در این است که:

اولاٌ :در اوراق مشارکت وجوه دریافتی حتماٌ باید در طرحهای مشخص تولیدی ،عمرانی یا خدماتی بکار گرفته شود اما در اوراق قرضه برای وام گیرنده محدودیتی در نحوه مصرف وجود ندارد و او مختار است وجوه حاصل از فروش اوراق قرضه را در هر کاری که تمایل داشته باشد استفاده کند .

ثانیاٌ :اوراق قرضه بهره ی ثابت دارد اما اوراق مشارکت علاوه بر داشتن نرخ سود علی الحساب تضمین شده ای که اوراق را با آن نرخ شناسایی می کنند در صورتی که در پایان اجرای این طرح مورد نظر سود پروژه یا طرح بیشتر از نرخ علی الحساب باشد سود باقی مانده به نسبت اوراق مشارکت میان افراد تقسیم می شود.

منبع: برنامه بورس در 10دقیقه، شبکه 4سیما، آذر ماه 90.


نظرات شما عزیزان:

مجتبی
ساعت10:05---28 شهريور 1391
جالب بود

دوست داشتم

صکوک رو بیشتر توضیح بدید
پاسخ:سلام،خوشحال هستم که خوشتان آمد، در رابطه با صکوک هم انشا الله در پستهای بعدی در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهیم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل و آدرس acc.pnu.babol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت: