صکوک
 
انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل

در راستای طراحی اوراق بهادار با انعطافی که بتواند پاسخگوی انواع نیازهای تأمین مالی بنگاه های اقتصادی در بازار سرمایه و از سوی دیگر مطابق با اصول و استانداردهای اسلامی باشد، اندیشمندان مسلمان به فکر طراحی ابزارهای مالی اسلامی افتادند، و برای این منظور مطالعات گسترده‌ای بر روی عقود شرعی و قابلیت آنها برای ابزار سازی صورت گرفت تا با استفاده از آنها ابزارهای مالی جایگزین ابزارهایی چون اوراق قرضه و اوراق سهام ممتاز که به طور معمول مبتنی بر قرض با بهره و ربا هستند، طراحی کرد.

در همان حال، اوراق صكوك به عنوان يك ابزار سرمايه‌گذاري جايگزين براي اوراق بهادار با درآمد ثابت از قبيل اوراق قرضه كه در شرع مقدس اسلام حرام مي‌باشند، اعلام می شود.
متفکران مسلمان توانستند با رعایت ضوابط شرعی و نیازهای واقعی جوامع اسلامی، انواعی از ابزارهای مالی طراحی کنند، این ابزارها که برخی بیش از ده سال تجربة عملی دارد و برخی در حد ایده و فکر است به سه گروه تقسیم می‌شوند.

گروه نخست، ابزارهای مالی غیر انتفاعی که براساس قرارداد قرض الحسنه طراحی شده‌اند.
گروه دوم، ابزارهای مالی انتفاعی با نرخ‌های سود معین که براساس قراردادهای مبادله‌ای طراحی شده‌اند.
گروه سوم، ابزارهای مالی انتفاعی با نرخ‌های سود انتظاری که براساس قراردادهای مشارکتی طراحی شده‌اند.

هم‌ اكنون در بازارهاي جهاني شاهد روند فزاينده استفاده از صكوك هستيم. به طوري كه برخي از كشورهاي غربي براي جذب منابع كشورهاي اسلامي، اوراق بهادار صكوك را كه فاقد هر گونه شبهه ربوي است، منتشر و براي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري خود از آن استفاده مي‌كنند. حجم صكوك منتشر شده در سال 2000 حدود 336 ميليون دلار بوده كه در سال 2006 بالغ بر 20 ميليارد دلار گرديد. در سال 2006 ارزش بازار صكوك منتشر شده در جهان حدود 50 ميليارد دلار بوده است، (گزارش بانك توسعه اسلامي، 2006). رشد چشمگير بازار صكوك در كشورهاي اسلامي و حتي غربي گوياي نقش برتر اين ابزار تأمين مالي در مقابل ساير ابزارهاي سنتي تأمين مالي بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت پیوندهای روزانه با عنوان " شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه" مراجعه فرمایید.

 

منبع:www.spv.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 1 مهر 1391برچسب:صکوک, :: 14:11
سمانه مومنی هلالی

درباره وبلاگ


به وبلاگ انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی حسابداری پیام نور بابل و آدرس acc.pnu.babol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت: